Kosttillskott

Kosttillskott är vid styrketräning flitigt använt och det av många anledningar.

1. Det är ett smidigt alternativ i samband med styrketräningen
2. Man får i sig rätt typ av protein respektive kolhydrater när man ska ha dete
3. Näring i vätska tar kroppen upp lättare och därmed ett bra alternativ när man snabbt behöver ny energi
4. Aminosyror såsom BCAA och EAA kan man inte få i sig från maten, vilket är ett användbart kosttillskott för dem som har styrketränat lite längre

Detta är några av de alla anledningar till varför kosttillskott är så flitigt använt som det idag är.

Kosttillskott, säkert? 
Allt för ofta hör man folk som är skeptiska till kosttillskott “det är gjort på ett kemikaliskt sätt”. Det absolut populäraste proteintillskottet vassle skapas som en biprodukt av ost. Kolhydrattillskott skapas på liknande sätt som socker. Kreatin utvinns ur kött. Så att säga att kosttillskott är gjort på ett kemikaliskt sätt grundar sig på inget.
Kosttillskott, något för mig? 

Jag rekommenderar aldrig att man ska börja med kosttillskott de första 6 månaderna. Varför? Jo, det är absolut bäst att få i sig näring via mat, men verkligheten är sådan att det inte är möjligt och därmed är kosttillskott bra. Men i början tycker jag att det är bättre om man kör “den hårda vägen” och lär sig att äta ordentligt, få in matrutiner osv. Sedan när man har fått in dem kan man börja lägga till ett kosttillskott.

Vill ni läsa mer om kosttillskott och få konkreta tips på vad som är bra, kan ni gå till kosttillskott.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.